Week 5 - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Paul Brouwers - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Paul Brouwers - WaarBenJij.nu

Week 5

Door: Paul Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Paul

11 November 2015 | Vietnam, Ninh Bình

De vorige dag hadden we bij Tam Coc de slaapbus richting Hue geregeld en door datzelfde hotel werden we dan ook 's ochtends uit downtown Ninh Binh opgehaald om bij hun te ontbijten. Hierna zouden we daar ook nog de scooters huren dus die waren blij zat met ons. Sinds Pai waren we helemaal enthousiast geworden over brommertje rijden en opnieuw was het heerlijk. Allereerst reden we naar de Trang An grotten waar we een paar uur in een bootje werden rondgevaren.. Al moesten we zelf wel gewoon mee peddelen. Sowieso was onze roeister een beetje het kneusje van de groep want ze was voor zover we konden zien de enige die niet met d'r voeten kon roeien (wie kan dat nou niet). Verder hebben we gewoon een beetje rondgereden, hebben we berggeit gegeten (de specialiteit van het gebied) en onderweg bij ons oude hostel onze was opgehaald. Vervolgens kregen we te horen dat de nachtbus niet om 9 uur, maar al om 7 aan zou komen dus hadden we nog maar even om te eten en opnieuw stond er voor ons geit op het menu. De bus zat dit keer al helemaal vol, op precies 9 plekken na die opgevuld werden door louter Nederlanders, waaronder 2 dames die we al te vaak waren tegengekomen. Achterin zo'n slaapbus zijn de 6 gezelligste plekjes. Naast de wc hebben ze namelijk 3 slaapstoelen naast elkaar, boven en beneden. Dus zodoende waren deze plekken natuurlijk nog vrij en lag ik naast een getrouwd Nederlands stel van een paar jaar ouder. Gelukkig hadden we nog even de tijd om te praten aangezien de bus nog geen 10 minuten later voor bijna een uur stilstond om de passagiers de gelegenheid te geven te dineren.. Dat ze dat gedaan hadden vóór ze ons oppikten. Wij hadden namelijk nog net genoeg tijd om alles naar binnen te stoppen maar de vier Nederlanders die samen met Petra en mij achterin lagen hadden net 3 happen op. Maar ach, we waren op weg naar Hue en ik had ook naast een snurkende, zwetende Aziaat kunnen liggen. Eenmaal in Hue gingen we opzoek naar een geschikt hostel uit een vantevoren opgesteld lijstje en bij de 2e was er een plekje voor ons. Na het ontbijt was de kamer klaar en was er tot onze grote vreugde een bad in de kamer! Helaas zat er een enorme scheur in dus zakte na ons ochtenddutje het enthousiasme net zo snel weg als het water. Vervolgens gingen we op zoek naar wat local street food bij de markt in de buurt hebben daar een fortuin betaald voor wat dumplings omdat we vergeten waren te vragen wat het kostte, die dingen gebeuren weleens. Hierna bezochten we de Ancient Town waar we een scala aan foto's gemaakt hebben, niet zozeer vanwege de mooie gebouwen maar meer om het allemaal iets leuker te maken. Al met al was het een bruisend stadje en die avond hebben we ons verwend in één van de beste restaurants van Hue. Een Italiaan met de heerlijkste pizza's, het voelde een beetje als cheaten aan maar we zouden 'Risotto' aan iedereen aan die in Hue komt en zonder angst voor slechte namaak, Italiaans wil eten. Die avond hebben we nog een klein drankje gedaan met een bekende uit Hanoi die we tegen het lijf liepen en vervolgens 'op tijd' naar bed om de volgende dag iets te doen waar ik al een hele tijd naar uitkeek.. - *tromgeroffel* - op de motor (nouja, eerder een opgevoerde brommer) van Hue naar Hoi An rijden. Dit was echt zo vet! Ik was er dus al wel achter dat op zo'n brommertje rondcrossen stiekem eigenlijk best wel tof was, maar dit was wel weer een portie vetter. Langs dorpjes en boerenlandschap met bizonstieren in de wei naar onze eerste stop: de elephant springs. De naam is een beetje verraderlijk aangezien het enige teken van olifanten een uitgehakte rots in de vorm van het beest is. Desalnietteplus was het er heerlijk vertoeven al kwamen we er snel achter dat alleen 's ochtends insmeren toch niet genoeg was, wat vooral te zien was aan het rood dat wel erg ver op m'n bovenbeen naar boven was gekropen. Vervolgens kwamen we langs een van de mooiste passen ter wereld: de Hai Van pass. Een idyllisch weggetje langs de berg waar je uitkijkt op de kustlijn van Vietnam. Wat ook bijdraagt aan de schoonheid is het feit dat er voor al het bestemmingsverkeer een tunnel gegraven is, dus met uitzondering van een enkele truck afgelaaien met varkens kom je alleen andere motoren tegen. Ofwel zelf rijdend zoals wij, ofwel in een grote georganiseerde groep, ofwel achterop bij een 'easy rider'. Vanwege het missen van een afslag reden we in plaats van langs het strand van Da Nang er rechtdoorheen. Maar dit was misschien nog wel indrukwekkender. Hier voelde je de drukte van de stad met al die duizenden brommers en een enkele auto om je heen waar iedereen z'n eigen gangetje gaat. Toen de donkerte al was ingevallen kwamen we uiteindelijk aan in Hoi An, door velen getipt als het leukste stadje van Vietnam. De eerste avond merkten we hier echter weinig van. Vanuit ons hostel liepen we een kwartier richting het centrum maar het enige wat we zagen waren kakkerlakken en ratten. Toen het ook nog ging regenen zijn we maar de eerste beste kroeg ingedoken voor een biertje en vervolgens afgedropen naar huis. De volgende dag was het tijd voor onze eerste èchte relaxdag: lekker naar het strand en niks doen. Die avond spraken we af met een vriendin van Petra en haar Noorse reisgenoot en hebben we de kant van Hoi An gezien die iedereen bedoelde. Overal gingen lampionnetjes, bootjes in het water, kraampjes en barretjes. Bij de barretjes hadden ze mooie acties die vaak inhielden dat je sowieso een gratis welkomstdrankje kreeg, als je met 4 of meer was kreeg je er dan ook nog een gratis shisha bij en bij één tentje kon je voor 4 euro onbeperkt drinken van 19 tot 23:30! Ideaal natuurlijk, dus hebben we flink wat drankjes gedaan en uiteindelijk beland in de afterparty place: Why Not Bar, waar we een dag eerder nog langs waren gelopen omdat er niks te doen was. Vanwege dit mooie centrum besloten we van hostel te wisselen zodat we wat minder afhankelijk waren van de fiets/brommer/taxi. Maar eerst nog een dagje naar het strand om het af te leren. Die avond deden we weer hetzelfde als de dag ervoor, alleen dit keer met 2 Australiërs en zonder afterparty. De laatste dag in Hoi An hebben we een alternatieve kroegentocht gedaan, namelijk in het centrum van restaurant naar restaurant gelopen om overal een klein hapje te eten (White Rose, Wontons, loempia's, gestoomde vis) en een lokaal biertje van omgerekend 16 cent tot het tis was om de nachtbus richting Da Lat te pakken via Nha Trang. Hier was wel een snurkende, zwetende Aziaat te vinden maar gelukkig niet direct naast me aangezien ik gewoon een solo-bed te pakken had. Zo'n 12 uur later om 6 uur 's ochtends kwamen we aan in het Russisch georiënteerde badplaatsje waar het regende dat het goot, goed plan dus om door te reizen en aangezien we pas 8 uur weer vertrokken een ideaal moment om de week tot hier eens rustig uit te typen. De bus richting Da Lat was een stuk minder conformabel en vooral erg traag maar uiteindelijk kwamen we zonder kleerscheuren aan. Vervolgens hebben wel de rest van de dag door Da lat te zijn geslenterd op zoek naar een goede prijs voor de nachtbus naar Mui Ne en canyoning, maar vooral naar de befaamde Egg Coffee die het equivalent van liquid tiramisu zou moeten zijn. De eerste twee waren redelijk gelukt bij het 'Yolo hostel', alleen stuurde zij ons naar de andere kant van de stad voor de koffie, die ze daar natuurlijk niet hadden... Helaas! Misschien een ander keertje. Vanavond is er voor ons in het hostel gekookt dus veel nieuwe mensen leren kennen. Morgen gaan we canyoningen, wordt vast vet!

Btw.. Fok.. Ik zit al op de helft!

Samenvatting:
Donderdag 5/10: scooter rond Ninh Binh met boottocht door Trang An caves + nachtbus naar Hue
Vrijdag 6/10: ancient city Hue
Zaterdag 7/10: motor rijden van Hue naar Hoi An langs elephant springs en Hai Van pass
Zondag 8/10: strand en stappen Hoi An
Maandag 9/10: strand en stappen Hoi An