Week 9 - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Paul Brouwers - WaarBenJij.nu Week 9 - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Paul Brouwers - WaarBenJij.nu

Week 9

Door: Paul Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Paul

09 December 2015 | Thailand, Koh Tao

Eenmaal geïnstalleerd in het Loft Hostel, precies tegenover de duikschool, checkte we onze bagage en tot onze grote spijt was er door onze bagage gesnuffeld. Maar gelukkig was de schade slechts een paar euro's die ik nog vanaf het begin bij me had. Het weer was prachtig dus gingen we op pad naar een baai die was aangeraden door de hosteleigenaar: Ao Leuk. Helaas namen we de verkeerde afslag en na flinke beklimmingen en een nog stijlere afdaling belandden we bij een ander prachtig strandje genaamd Sai Daeng. Verder hebben we niet veel spannends beleefd. De volgende dag was helaas minder zonnig, of eigenlijk was het de hele dag aan het regenen waardoor ons plannetje om een scooter te huren letterlijk in het water viel. Uiteindelijk besloten we toch een wandelingetje richting Sairee te maken, en God strafte onmiddellijk want we waren net op weg toen het alweer met bakken uit de hemel viel. Gelukkig waren langs het strand enkel duikscholen en restaurants dus konden we snel even een drankje doen. Na een biertje voor de mannen en een frisje voor Petra besloten we verder te hobbelen en zonder problemen liepen we uiteindelijk langs door het dorpje om daar eens rustig wat te knabbelen en te eten bij een strandtentje waar ik voor het eerst tijdens de reis kipsaté op heb. Uiteraard ging het ondertussen weer even regenen maar wij zaten droog!
De dag erna was het dan eindelijk zover: duiken! Hier had ik toch echt wel naar uit gekeken en we hadden in Cambodja besloten bij Impian divers te gaan duiken; een Nederlandse duikschool. Na eerst een boel theorie naar ons hoofd geslingerd te hebben gekregen gingen we de boot op richting een klein eilandje ten Noordwesten van Koh Tao om bij Japanese Garden onze eerste skills te oefenen. Eerst moesten we natuurlijk onze equipment klaarmaken en testen en vervolgens een zwemtest doen om aan te tonen dat we capabel waren in het water. Eenmaal in het water deden we simpele oefeningen zoals je regulator (waar je mee ademt) klaren (van water ontdoen), je regulator vinden als 'ie uit je mond wordt geslagen door bijvoorbeeld een onoplettende mededuiker en je masker klaren. Ook deden we de finpivot, of zoals instructeur Mark hem noemde: de Chuck Norris. Dit waren een soort pushups onderwater waar je je lichaam omhoog en omlaag beweegt door middel van je ademhaling. Vervolgens was het dan tijd om Japanese garden te ontdekken en toen werd het pas ècht vet :D. Uiteindelijk moesten we weer naar boven omdat onze lucht op aan het raken was. Eenmaal boven moest iedereen pissen als een malle, maar we moesten eerst nog wat surface skills doen, zoals je equipment uit en aan doen terwijl je dus nog in het water ligt. Hierna ruimde we onze spulletjes weer netjes op en gingen we terug naar land om een pilsje te drinken met z'n alle. Timo moest Mark er nog eentje betalen omdat hij zijn masker op z'n hoofd zette in plaats van om z'n nek. Redelijk wat biertjes later gingen we met ons teampje wat eten naast de duikschool en was het ondertussen tijd om langzaamaan naar bed te gaan. De volgende dag moesten we weer vroeg op de shop zijn voor nog wat meer theorie, die we gelijk konden testen met de eerste helft van het examen. Het examen mocht je met zn alle samen maken dus was er geen mogelijkheid dat we zouden falen, echter had Mark ons een biertje beloofd als we hem 100% goed zouden hebben: challenge accepted. Hierna gingen we weer de boot op om opnieuw bij Japanese garden skills te oefenen. Dit keer waren ze iets lastiger, zoals je masker volledig afdoen, er een stukje mee gaan zwemmen en vervolgens klaren of je equipment af- en aandoen. Vervolgens gingen we naar een tweede divesite om nog een echte duik te doen bij White Rock, maar niet voor we de CESA (controlled emergency swimming ascend) hadden gedaan, als deze bij iedereen goed ging hadden we ook weer een biertje verdiend. Bij iedereen ging wel iets fout, dus na de eerste was die hoop al gevlogen. Ik vergat overigens een redelijk essentieel onderdeel, namelijk de 'S': ik zwom niet :P... Maargoed, het was tijd om via de boei naar beneden te gaan. Helaas lukte het Petra niet zo goed om haar oren te klaren en was Mark al te vaak op en neer gegaan tijdens de CESA's dus moesten we eruit. Helaas voor ons telde dit wel als één van de 4 duiken, maar hadden we dus niet eens gezwommen. De volgende dag hadden we echter 2 hele mooie duiken op de planning: No Name en Twins. Maar eerst kregen we weer een ochtendje theorie en mochten we onze toets afmaken. En hoe: met vereende krachten behaalde we de begeerde 100%, wat voor Mark (die toch al 2 jaar instructeur was) een unicum was, dus kon hij eindelijk opscheppen tegen z'n mede-instructeurs! Eenmaal bij Twins bleek er teveel stroming voor No Name te staan dus deden we alsnog White Rock. Helaas waren er (mede vanwege de stroming) heel veel kleine kwalletjes, dus toen we weer richting het oppervlak gingen zaten ze echt overal en was iedereen wel op een paar plekken gestoken. Maar nog erger: het was alweer onze laatste duik :(.. Maaar.. Die avond stond sinterklaas op het programma, we hadden alledrie voor elkaar gedichtjes geschreven dus gingen we eens luxe dineren (tenderloin steak voor mij, zalmfilet voor de rest) en voordragen. Hierna zochten we de Impian Divers op die die avond ook de bloemetjes buiten gingen zetten. Bij de Lotus waren ze al goed bezig met buckets en ook wij konden het weer niet laten. Er gebeurde genoeg gekke dingen waar ik verder maar mijn mond over zal houden. De dag erna begon voor mij pas 's middags na eens goed uitgeslapen te hebben. Nadat ik nog de 250 baht opgehaald had bij Sjors (duikinstructeur) gingen we dit keer dan toch naar Ao Leuk, maar door het weer de afgelopen dagen was er flink wat troep in de zee en op het strand. Maar verder hebben we er prachtig kunnen liggen en hebben we de middag goed doorgebracht. De dag erna was het alweer tijd om Koh Tao te verlaten en in te ruilen voor Koh Phangan, bekend van de full moon parties. Helaas liepen we net de grootste feestjes mis (half moon: 3 & 18 december, full moon: 25 & 31 december, jungle experience 15 December) maar tot onze verrassing was er toch iets: Black moon culture op de 10e, dikke prima. Eenmaal op Phangan namen we het ervan en bestelde een deluxe burger aan het strand van Ao Baan Tai en gingen genieten van het weer.

Samenvatting:
Donderdag 3/12 (deel 2): Haad Sai Daeng
Vrijdag 4/12: Haad Sairee
Zaterdag 5/12: eerste dag duikcursus (Japanese Garden)
Zondag 6/12: tweede dag duikcursus (Japanese Garden + White Rock)
Maandag 7/12: derde dag duikcursus (Twins + White Rock) + sinterklaas + stappen Lotus
Dinsdag 8/12: Ao Leuk
Woensdag 9/12: boot Koh Tao - Koh Phangan + Ao Baan Tai