Week 4 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Paul Brouwers - WaarBenJij.nu Week 4 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Paul Brouwers - WaarBenJij.nu

Week 4

Door: Paul Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Paul

04 November 2015 | Vietnam, Hanoi

Woensdag 28 oktober zouden we dus naar Hanoi moeten vliegen. Het enige wat ons nog in de weg kon staan was het feit dat Petra op de approval letter voor het visum van Vietnam als man aangegeven stond. Echter kregen we uiteraard geen respons van het bureau waardoor we het er mee moesten doen. Enfin, de e-tickets en approval letter waren geprint.. De paspoorten met pasfoto voor het visum hadden we bij.. De departure kaart uit Laos konden we allemaal nog vinden, en we hadden alles netjes betaald. Het online inchecken lukte niet zo goed, maar ach, we moesten toch ruimbagage inchecken en hadden de tijd. Eenmaal bij de balie konden ze onze namen echter niet vinden in het systeem, al zagen ze wel onze e-tickets in het systeem staan. Uiteindelijk bleek er toch plek voor ons te zijn waardoor we na zo'n 3 kwartier in het vliegtuig gewoon in Hanoi aankwamen, waar we alledrie een visum kregen. Dat Petra in Vietnam als man door het leven gaat heeft tot nu toe nog geen problemen opgeleverd. De volgende dag stond in het teken van wat dingen uitzoeken over Ha Long Bay en Sapa, de twee grootste trekpleisters rondom Hanoi. Na enkele reisbureau's afgegaan te zijn hadden we een redelijke deal voor een 2 daagse cruise over de baai en een open nachtbus ticket naar Sapa en weer terug. Verder kwamen we voor het eerst in een èchte supermarkt.. Nooit geweten dat ik daar zo gelukkig van zou worden! Helaas is het lastig om zelf te kokkerellen dus bleef het bij een beetje rondlopen en wat snacks en water kopen, zoals normaal ook in de minimarkets. Die avond gingen we bij een kraampje om de hoek van het hostel eten, en voor het eerst wat het eten niet te nassen. De noodles waren niet gaar en aangebakken, het vlees was een één al vet en de saus was net zeewater. Toen bedachten we ons plots dat het al happy hour was in het hostel met gratis bier! Dus wij snel terug om nog snel een pilsje mee te pakken.. Maar zoals te verwachten was het hetzelfde bier dat we de dag ervoor al ergens voor 20 cent hadden gehad: Bia Hoi, nog slechter dan Amstel. Wel was er nog een heus tafelvoetbal toernooi waar Timo de 2e ronde van behaald heeft. Het hostel organiseerde ook een kroegentocht maar veel meer dan een taxi naar een kroeg waar we gratis shisha kregen was het niet, al werden we na 3 uur wel nog naar een 2e kroeg geleid waar tot onze grote verrassing nog minder te doen was. De kroegentocht was dus minder dan we verwacht hadden maar we hebben ons prima vermaakt! De volgende dag werden we dus opgepikt om naar Ha Long Bay te gaan. Een prachtige plek een paar uur van Hanoi af. Eenmaal daar kregen we natuurlijk niet de boot die ons was beloofd en ook was het niet alleen jongelui, maar daar hadden we ons stiekem ook al wel een beetje op ingesteld. Uiteindelijk waren het 2 mooie dagen met lekker eten, het bezoeken van een mooie grot, nachtelijke zwemavonturen waar helaas een medereiziger zn GoPro mee verloren is, kajakken en een 'workshop' loempia's vouwen. Vervolgens namen we dus de nachtbus naar Sapa. Deze vertrok om 10 uur en zou sochtends aankomen, echter om 3 uur werd ons al verteld dat we Sapa bereikt hadden. Gelukkig konden we nog een paar uurtjes blijven liggen tot we wakker gemaakt werden door Homestay-moedertjes. We beloofden drie Hmong dames de volgende dag met ze mee te gaan omdat we eerst een nachtje in Sapa zelf wilde overnachten, wat dan ook makkelijker was qua bagage. Die dag voelde ik me niet zo denderend, maar we dachten dat een massage wel zou helpen want verder was er weinig mogelijk vanwege het weer: koud, regenachtig en ontzettend mistig. Vooral dat laatste was jammer omdat Sapa bekend staat om zn mooie uitzichten. Maargoed, de massage, deze werd uitgevoerd door giechelend tieners die totaal niet wisten waar ze mee bezig waren. Echt opgeknapt was ik dus niet helaas. Die avond nog wel een korte Vietnamese les meegepakt van de manager van het restaurant waar we aten. De volgende dag trokken we met 2 van de moedertjes richting hun dorp waar we rond 3 uur aankwamen. Onderweg was het uitzicht vooral mist, maar eenmaal wat lager in de vallei konden we steeds meer zien. Die avond werd er heerlijk voor ons gekookt en vooral de vader vond het wel leuk en dronk nog gezellig wat Happy Water (sterke drank van rijst) shotjes met ons :). Helaas ging iedereen vroeg naar bed dus na een paar potjes kaarten kropen wij ook rond 9 uur maar in bed. De volgende dag mochten we nog een paar uur wandelen en vervolgens achterop de motor terug naar Sapa. Hier was het weer nog steeds niet best dus wandelden we van restaurant naar café. Diezelfde dag nog pakten we de nachtbus terug naar Hanoi (om daarna door te reizen naar Ninh Binh), en opnieuw kwamen we om 3 uur aan. Enige probleem was echter dat we er dit keer wèl gelijk uit moesten. Gelukkig waren we dichtbij ons oude hostel dus hebben we daar de mogelijkheden uitgezocht om rond 5 uur te vertrekken richting een busstationnetje op zo'n 5-10 minuten afstand. Eenmaal daar bleek Google het fout te hebben maar hebben toch de goede bus gevonden richting het grote busstation Giáp Bát. Vanuit daar konden we na veel 'nee' verkopen richting lousje figuren, via een ander lousje figuur dat door de bali werd aangewezen mee richting de bus. Onderweg naar Ninh Binh werden nog de nodige medepassagiers, maar ook pakketjes meegenomen. In Ninh Binh zelf is niet veel te beleven, al lagen er in de straat van ons hostel wel weer allerhande beesten, zoals vissen en krabbetjes maar ook opengesneden honden met de kop er netjes naast. Na een flinke regenbui, ook hier was het niet best maar gelukkig wel warm, regelden we een fiets en zijn naar Tam Coc gefietst. Het wordt ook wel eens het Ha Long Bay van het binnenland genoemd en het was dan ook erg mooi! Ook beklommen we een pagode waar je een fenomenaal uitzicht had als je het aandurfde de rotspartijen te trotseren, wat voor de meesten niet weggelegd was maar wij deinzen nergens voor terug op onze slippertjes. Uiteindelijk regenden het natuurlijk pijpenstelen precies toen wij terug moesten om de fietsen in te leveren maar van een beetje regen ga je niet dood.

Dat was me het verhaaltje weer wel, dan rest mij niks anders dan "Chúc ngů ngon", oftewel: Good night ;)

Samenvatting:
Woensdag 28/10 (deel 2): vlucht Vientiane - Hanoi