Week 8 - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Paul Brouwers - WaarBenJij.nu Week 8 - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Paul Brouwers - WaarBenJij.nu

Week 8

Door: Paul Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Paul

03 December 2015 | Cambodja, Preah Seihanouk

Die voedselvergiftiging, of na beter onderzoek misschien eerder het zusje 'voedselinfectie', is dus niet echt een pretje. Ook de volgende dag waren we niet optimaal, maar wel besloten wel de stap te nemen om naar het kleine zusje Koh Rong Samloum te gaan. Rond het middaguur was onze was klaar en namen we een bootje voor $25 dollar naar Saracen Bay. Eenmaal hier aangekomen bleek het allemaal een stukje duurder dan verwacht, maar uiteindelijk vonden we een mooie bungalow voor $30 per nacht. Er was echter één probleem. We hadden niet genoeg geld. En wat zul je dan altijd zien? Juist, geen enkele mogelijkheid om aan cash geld te komen... Na nog een beetje rondgevraagd te hebben besloten we de ferry terug te pakken naar het vaste land die toevallig net aankwam. Tot onze grote spijt pasten we er niet meer op waardoor we moesten wachten tot 4 uur, maar wel op de pier en niet op het strand omdat er al zo'n grote groep stond en we het ons letterlijk niet konden veroorloven om deze, tevens laatste, boot te missen. 3 boten later, waar we om verschillende redenen niet op konden, kwam rond half 6 dan eindelijk onze boot en konden we gerust ademhalen.
De volgende dag dachten we dat we allemaal weer beter waren, dat was toch nog niet helemaal waar, maar we kwamen in de buurt. We hadden gehoord dat Otres beach het mooiste was van Sihanoukville, maar uiteraard ook het verst weg, dus gingen we naar het dichtbijgelegen Serendipity beach. Opzich klopten de recensies wel want echt mooi was het niet meer door het massatoerisme. De volgende dag waren we van plan richting Battambang te gaan, alleen bleek de reis toch iets langer dan verwacht. In plaats van de verwachte 3 á 4 uur kon je er gauw een half dag voor uittrekken. Hierdoor zouden we pas de volgende dag aan kunnen komen en dan was er te weinig tijd voor onze laatste stop in Cambodja: Siem Reap. We gingen op pad om een goede bus te regelen want op internet stonden allerlei horrorverhalen over busongelukken. Maar uiteindelijk zijn wel allemaal heel aangekomen in de stad van Angkor Wat. Angkor, of zoals het meestal wordt genoemd naar de bekendste tempel Angkor Wat, is een archeologisch gebied ter grootte van 390 voetbalvelden. Hierop zijn verschillende oude hoofdsteden gebouwd, maar ongeveer het enige wat de tand des tijds heeft overleefd is een overvloed aan tempels. Angkor Wat (de tempel) is ook het nationale symbool van Cambodja en zie je overal afgebeeld: op de nationale vlag, 500 riel biljetten, biermerken en ga zo maar door. Op onze aankomstdag stonden we voor een dilemma: 1 dag voor $20 over 3 voor $40. 1 Dag vonden we eigenlijk wel genoeg, maar verder was er werkelijk niets te beleven. Zodoende besloten we diezelfde dag nog naar Angkor te fietsen en een 3 daagse pas aan te schaffen. Hoe de tempels verder allemaal heette, geen idee, maar we hebben in ieder geval de 'grote' fietstocht gedaan, om de volgende dag de 'korte', meer gedetailleerde route te pakken. De tweede dag was mooier dan de eerste dag omdat we nu langs een paar tempel ruïnes kwamen met van die grote hoofden afgebeeld en aan t eind van de dag een tempel die ze nog enigszins in verwilderde staat hebben gelaten zodat je je in een Indiana Jones film waant. In deze tempel is trouwens ook een stukje Tomb Raider opgenomen. Oh en er waren trouwens aapjes bij een aantal tempels, de eerste pas die we zien deze reis!
Die avond was het tijd om weer eens ouderwets te gaan stappen met wat Engelse hostelgenoten. Petra deed die avond (zo goed als) alcoholvrij dus dan kon die mooi op ons passen aangezien men over pub street sprak alsof het de Khao San road van Cambodja was. Zó heftig was het dan nog net niet, gezellig was het wel!
Over de dag erna kan ik redelijk kort zijn, want afgezien van uitslapen, in bed liggen en wat eten is er weinig gebeurd. Ondanks dat we allemaal niet echt een kater hadden, was het toch een klassieke katerdag.
De volgende dag was het vroeg op, want we wilde met onze laatste Angkor-dag nog de iconische zonsopgang zien, die zo rond half 6 begon. Gelukkig werden we pas om half 8 opgehaald om richting Bangkok te gaan, dus paste het allemaal precies. Eenmaal in de bus merkte ik echter dat ik een leeg gevoel had. En na een kleine inspectie bleek dat ik m'n geliefde tablet niet mee Had genomen. Gelukkig waren we nog niet vertrokken en kon ik met een tuk tuk snel even op en neer om weer herenigd te worden met m'n Nexus. Eenmaal bij de grens aangekomen ging het allemaal redelijk soepel tot we in Thailand op een andere bus moesten stappen. We kregen allemaal een nummertje, wij waren 15 t/m 17 en kregen te horen dat 1 t/m 14 richting de minivan konden. Ruim een uur later waren ook wij aan de beurt omdat er genoeg mensen waren om een busje te vullen. Na 5 minuten rijden was het echter al tijd voor een 'driver change' bij een restaurantje waar we dan wel wat konden lunchen... Beetje jammer. Uiteindelijk zouden we onderweg nóg een keer stoppen en in plaats van 3 uur kwamen we kwart voor 7 aan in Bangkok. Normaal niet zo'n grote ramp, maar we moesten de nachtbus en boot naar Koh Tao nog fixen. Uiteindelijk konden we ipv om 9 met een goedkopere bus mee om 7 uur dus met alleen een tosti van de 7/11 gingen we op pad. Het prijsverschil was gauw ergens aan te wijden: het was geen slaapbus maar normale stoelen (al hadden ze wel iets meer plek om achterover te gaan). Daarnaast stopten we in plaats van om 11 pas om 1 uur en konden we eindelijk wat eten. Helaas was er alleen rijst met kip, en geen door mij zo verlangde Pad Thai, maar opzich was het prima verder om niet al te veel als een azijnpisser over te komen. Uiteindelijk kwamen we iets na 3en aan in Chumphon terwijl de boot pas om 7 uur vertrok, dus weer even proberen te slapen op stoelen die er eigenlijk niet voor gemaakt zijn, beetje hetzelfde als de bootvaart die volgde. Als klap op de vuurpijl hebben ze tijdens de reis ook nog door onze backpacks gesnuffeld en er bij mij €10 uitgevist. Maar uiteindelijk is het allemaal waard want we zitten op een idyllisch eiland!

Donderdag 26/11: boot naar Koh Rong Samloum + boot naar Sihanoukville
Vrijdag 27/11: Serendipity beach
Zaterdag 28/11: nachtbus Sihanoukville - Siem Reap
Zondag 29/11: Angkor (Wat) part I
Maandag 30/11: Angkor (Wat) part II + pub street
Dinsdag 1/12: katerdag
Woensdag 2/12: zonsopgang Angkor Wat + bus Siem Reap - Bangkok + nachtbus Bangkok - Chumphon