Week 2 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Paul Brouwers - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Paul Brouwers - WaarBenJij.nu

Week 2

Door: Paul Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Paul

21 Oktober 2015 | Thailand, Chiang Mai

Na het plaatsen van het vorige blog zijn we aan de drank gegaan met het hostel om vervolgens te gaan stappen in de bar Zoe in Yellow waar we een mooie bucket met Thaise rum (Sangsom) en cola bestelden.. Helaas was de toko om 12 uur al dicht maar de kipdöner achteraf maakte veel goed ;)
De dag erna pakten we de bus naar Pai met Josh and Jacob (uit Noorwegen).. Iedereen had het erover dat iedereen tijdens die rit ging kotsen.. Dus met mijn geschiedenis vreesde ik het ergste.. Dus wij wilden graag voorin zitten maar helaas bleken er 'assigned' seats en natuurlijk zaten wij met vier man achterin gepropt.. Uiteindelijk viel de reis gelukkig alles mee.. Wellicht door het reispilletje.. Maar wel lekker geslapen!
Eenmaal in Pai richting het hostel waar we in bedden van bamboe en hout langs de rivier zouden slapen! En voor de eerste keer mochten we onder een muskietennet overnachten :) Iedereen raadde aan een scooter te huren dus dat deden we dan maar.. We reden nog snel even naar de Canyon van Pai voor de zon onderging en we waren er net op tijd om nog een mooi rondje te hobbelen.. Supermooi daar! Na het eten nog wat gechilled met de andere hostelbewoners onder het genot van een 'heerlijke' Siamsato (Wat in tegenstelling tot pils een heel apart soort bier/rijstwijn bleek te zijn) en een potje Uno.
De dag erna hadden we uiteraard de scooters nog dus de hele dag rond gecrosst.. Om te beginnen reden wel naar een hotspring met een stel spelende Thaise kindjes erin.. Daarna richting de onder Paise backpackers fameuze waterval waar je vanaf kan glijden om nog wat verder te chillen.. In de buurt zat ook een Chinatown waar ik na m'n zonnebril verloren te zijn tijdens de watervalglijbaan gelijk weer een nieuwe kon kopen. Tegen het einde van de middag naderden we het stadje weer maar besloten we een avontuurlijk pad te nemen over een zandweggetje.. Petra was hier echter minder enthousiast over maar zolang wij de lastige hellingen en afdalingen deden (en dat waren er wel een paar) was het prima.. Intussen was de zon alweer bijna onder maar waren we toevallig in de buurt van de Temple on the Hill (Wat Phra That Mae Yen).. Wij dachten heel origineel te zijn om hier dan de zonsondergang te bekijken.. Maar met ons uiteraard nog tientallen anderen.. Al was onze timing wel bijna perfect te noemen.. Die avond was het wel weer tijd voor een kleine stapavond.. Dus wij op naar de Sunset bar waar iedereen aan de paddoshakes zou zitten.. Dit viel echter wel mee maar de ambiance was zeker chill..
Die zaterdag deden we het rustig aan.. We hadden besloten een dagje langer te blijven omdat het zo chill was.. Josh ging echter wel terug naar Chiang Mai dus na een gezamenlijke lunch was dat einde rit.. Die middag hebben we nog wel de handjes uit de mouwen gestoken bij een Muay thai training.. Op internet stond dat het leuk was voor beginners maar helaas waren wij de enige twee.. De rest was allemaal al langer bezig dus stonden we daar als een stelletje sukkels bij de warming up.. Hierna kregen we uitleg over de standaard acties van muay thai (waar Timo nèt iéts meer moeite mee had dan ik) om deze vervolgens te gaan oefenen.. Hierna volgden nog een training voor de positie van de voeten en mocht ik fijn 50x tegen een boksbal aan trappen om af te sluiten met een fysieke training waar allerhande oefeningen bij kwamen kijken.. Een hele ervaring maar leuk was het wel! Die avond besloten we het zogenaamde hot pot uit te proberen.. We snapten er vrij weinig van maar het leek op een soort gourmetten en fonduen in 1.. Waarbij het eigenlijke doel volgens mij het maken van een curry moest zijn.. De dag erna mochten we om 6 uur op om de bus te pakken terug naar Chiang Mai.. Eenmaal aangekomen bleek de bus richting Chiang Khong niet om 1 maar pas half 3 te gaan dus dat gaf ons tijd rustig te lunchen en wat te kaarten waarbij ik natuurlijk glansrijk overwon (anders had het dit blog niet gehaald). Eenmaal wachtende bij de vertrek terminal werd ik aangesproken door een toeristenpolitieman.. Ik zag dat ie stiekem z'n telefoon op camera stand had gezet en deze aan een passagier had gegeven.. Bleek dat ie met allerlei backpackers op de foto wilde en bij ons dus stiekem een foto liet maken :P In de bus hebben we weer lekker geslapen natuurlijk! En eenmaal aangekomen in Chang Khong was het alweer avond.. Na een 'diner' bij de 7-11 was het tijd onze klamboe te 'fixen' met tape en te gaan slapen: tamelijk saaie dag dus.. De volgende dag trokken we richting de grens.. Maar niet voordat we onze buikspieroefeningen hadden gedaan.. Petra was namelijk op het geniale idee gekomen om de 30 days AB challenge te gaan doen voor een 'killer body' straks op het strand.. En dan ben ik de kwaaiste niet.. We moesten richting de Friendship bridge dus probeerden we natuurlijk te onderhandelen over prijs.. Iedereen wilde 150 of 200 baht maar wij wilden daar natuurlijk onder.. Uiteindelijk hebben we gesetteld voor 120.. Bij de grensovergang zaten we net voor een groep Brazilianen maar geen problemen verder.. Alleen toen kwamen we in Laos en moesten van de brug naar het centrum.. Er was daar natuurlijk helemaal niks behalve 1 tuktuk.. Dit speelde de tuktukmaffia in de hand en als gevolg moesten we 100 baht PP betalen waar je normaal 100 totaal betaald maximaal.. Ze werden zelfs boos op andere mensen die in de buurt kwamen en er ook maar een beetje uitzagen alsof ze iemand mee zouden kunnen nemen.. Eenmaal in het guesthouse, eigenlijk gewoon een hotel, dropten we onze spullen en gingen naar het kantoor van de Gibbon Experience.. Vervolgens gingen we een hapje eten en die vrouw, bazig als ze was, maakte het biertje open met een ander biertje en de rest aan een uitsteeksel van een deur.. Nais! De dag erna begon dus de Gibbon Experience! Als ontbijt een heuse baguette gegeten bij het Guesthouse, Laos was vroegere namelijk van de Fransozen, en daarna verzameld bij de Gibbon Experience.. Na een introductie vertrokken we in de pick-up naar het verzamelpunt, trokken ons tuigje aan om te beginnen aan onze 1.5 uur durende trekking door de jungle: strak omhoog uiteraard.. Gelukkig waren er wel een paar rustmomentjes want het zweet droop eraf.. Opnieuw kregen we een baguette voorgeschoteld als lunch.. Zo eet je 2 weken amper brood en nu 2x op een dag.. Vervolgens gingen we via allemaal zip lines door de jungle: supermooi! Uiteindelijk aangekomen bij de treehouse om te chillen kwamen niet veel later twee dametjes de bedden maken en eten brengen dus lekker gegeten.. Onze twee Canadese boomhutgenoten aten niet zoveel omdat ze naar eigen zeggen last hadden van hun maag, maar de snoepjes eerder op de dag en de gebakken aardappeltjes gingen er met groot gemak in.. 's Avonds hebben we nog een kaartje gelegd met de twee Canadezen en de twee guides.. Onze guide Teui werd die nacht 21 dus had een fles sterk meegenomen dus dat maakte de weg vrij voor wat drankspelletjes :) De volgende dag werden we rond 6 uur wakker om richting de grootste boom van Laos te gaan en rond half 9 waren we weer terug om te ontbijten.. Daarna hobbelden we downhill richting de picknickplaats via trekkings en ziplines met als climax de laatste twee kabels van 570 en 525 meter.. Daarna weer achterop de Hilux terug naar Huay Xai door woest gebied waardoor je alle kanten op stuiterde.. Die avond nog lekker geterrast met mojitos, loempia's en pils.. Om die avond weer bij een verjaardag te belanden van een lokale kokkin waar we zelfs mee mochten genieten van een stuk taart! De komende twee dagen worden waarschijnlijk minder spannend maar wel mooi: een 2-daagse slow boat richting Luang Prabang!

PS foto's uploaden blijkt lastiger gedacht hier dus die laten nog op zich wachten ;)

Samenvatting:
Woensdag 14/10 (deel 2): stappen Zoe in Yellow
Donderdag 15/10: bus naar Pai + scooter naar canyon
Vrijdag 16/10: scooter naar hotspring, waterval, Chinatown en Temple on the hill + stappen in Sunset bar
Zaterdag 17/10: muay thai training
Zondag 18/10: bus naar Chiang Khong via Chiang Mai
Maandag 19/10: grens over naar Huay Xai in Laos
Dinsdag 20/10: Gibbon Experience
Woensdag 21/10: Gibbon Experience

• 21 Oktober 2015 - 20:58

Dorine:

weer een goed verhaal Paul!!